‘Jonge mensen leren spreken, leren zeggen wat ze voelen en denken vormt de kern van elke opvoeding. Omdat vooral in het onderwijs dit aspect nogal eens tekort gedaan wordt, heb ik tijdens mijn carrière een eigen gesprekssysteem ontwikkelt dat aan groepen leerlingen de kans geeft om zich daarin op een spannende, vlotte en leerrijke manier te bekwamen.

Zo groeide stap voor stap een aantal reeksen vraagkaartjes = communicatiesysteem dat gretig toegepast werd en nog wordt door de klasgroepen die zich daar nu nog mee bezig houden’.

 


‘Doe-je-verhaal’

Elke reeks bevat 3 x 60 kaartjes waar korte vragen op staan die de deelnemers moeten proberen zo goed mogelijk te beantwoorden. Iedereen mag zelf bepalen welke moeilijkheidsgraad hij/zij verkiest (G= gemakkelijk / M= Moeilijk / ZM = Zeer Moeilijk).

Deze verschillende niveau’s zorgen ervoor dat telkens en aangepast gesprek kan ontstaan en geven aan alle deelnemers de kans om te leren luisteren, spreken, illustreren en meevoelen.

De begeleider zorgt voor ‘veiligheid’, doorstroming en evaluatie van de uitgesproken gedachten.

‘De ervaringen hebben me geleerd dat heel veel jonge mensen in een open en veilige omgeving merkwaardig goed in staat zijn om heel verstandige dingen aan elkaar te leren en verdraaid veel meer weten dan vele volwassenen beseffen.’

Taal als instrument… je kan er wat mee!! (woordenschat-intonatie-stijl-spreekkracht)



Vraagkaartjes voor scholieren

Leeftijdscategorie: 11-13 jaar

Behandelde thema’s:
vriendschappen-verliefdheid-school en klas -liefhebberijen – met extra aandacht voor opkomen voor jezelf (zie ook hieronder ‘Wat-doe-je- dan…?)

Voorbeelden

 


Vraagkaartjes voor jongeren

Leeftijdscategorie: 14—16 jaar
Behandelde thema’s: relaties tot ouders-leerkrachten-vrienden/vriendinnen/lief/ seksualiteit/gevoelens/zelfbeeld

 


Vraagkaartjes voor adolescenten:

Leeftijdscategorie: vanaf 16 jaar
Behandelde thema’s: hechte relaties/ seksualiteit/zelfbeeld

Voorbeelden


Vraagkaartjes rond gevoelens:

Leeftijdscategorie: 14-16 jaar
Behandelde thema’s: 15 veel voorkomende gevoelens (telkens zelf te kiezen door de deelnemers)

 


‘Wat-doe-je-dan...?’

Een reeks van situatievoorbeelden waarin de betrokkene kan reageren om zichzelf te leren veilig stellen. Telkens 3 x 20 vlot herkenbare situaties, te kiezen volgens moeilijkheidsgraad (Gemakkelijk-Moeilijk-Zeer Moeilijk) waarbij het erop aan komt je uit de slag te trekken in de situatie die zich voordoet t.o.v. anderen (leeftijdsgenoten en volwassenen).

Van deze situatievoorbeelden bestaan 3 reeksen: scholieren/jongeren/adolescenten (leeftijden: zie hoger)

Voorbeelden uit de reeks voor scholieren (11-13)

... Voorbeelden uit de reeks van jongeren (13-15)